Մոլդովան իրականացնում է հայկական ԵՄ-ԵԱՏՄ կամուրջի ծրագիրը


Մոլդովան իրականացնում է հայկական ԵՄ-ԵԱՏՄ կամուրջի ծրագիրը

  • 12-04-2017 19:00:47   | Հայաստան  |  Վերլուծություն

Վերջին շրջանում Մոլդովայի ու ԵԱՏՄ-ի շուրջ ծավալվող զարգացումներն ակամայից հիշեցնում են Հայաստանի հնչեցրած, այսպես կոչված, «և-և»-ի քաղաքականության մասին:
 
2014 թվականին Եվրամիության հետ ստորագրելով Ասոցացման ու Խորը և համապարփակ առևտրի մասին համաձայնագիրը՝ Մոլդովան այժմ՝ 2017 թվականին ակտիվորեն սերտացնում է հարաբերությունները ԵԱՏՄ-ի հետ։ Ընդ որում, բանակցություններ են վարվում շրջանակային համաձայնագրի վերաբերյալ, որի շնորհիվ Մոլդովայի նախագահ Իգոր Դոդոնի խոսքով կհեշտանա մոլդովական ապրանքների մուտքն ինչպես ռուսական, այնպես էլ ԵԱՏՄ շուկաներ:
 
Հատկանշական է, որ 2013 սեպտեմբերին, երբ Մոլդովան ԱլԳ երկրներից Ուկրաինայի, Հայաստանի և Վրաստանի հետ պատրաստվում էր նոյեմբերին նախաստորագրել Ասոցացման համաձայնագիրը ԵՄ հետ, Ռուսաստանն արգելեց մոլդովական գինիների ներկրումը: Մոլդովայի պարագայում, որի տնտեսության հիմնական ճյուղը հենց գինեգործությունն է նման պատժամիջոցն անչափ ծանր էր և անկասկած ուղղված էր Մոլդովային եվրաինտեգրման գործընթացներից հետ գցելուն: 
 
2017 թվականին այն բանից հետո, երբ Մոլդովայի նախագահ ընտրվեց պրոռուսական կողմնորոշում ունեցող Դոդոնը, Մոսկվան չեղարկեց մոլդովական գինիների արգելքը, ինչին զուգահեռ էլ սկսվեց մոլդովա-եվրասիական հարաբերությունների ջերմացման գործընթացը:
 
Փաստացի, ստացվեց պատկեր, երբ ԵՄ հետ խորը և համապարփակ առևտուր իրականացնող Մոլդովան զուգահեռաբար կարողացավ ամուր կապերի նախադրյալներ ստանալ ԵԱՏՄ-ից՝ միևնույն ժամանակ հայտարարելով, որ եվրասիական կողմի հետ սերտացումը չի հակասելու ԵՄ հետ ասոցացմանը: 
 
Համադրելով Մոլդովայում տեղի ունեցողը հայաստանյան զարգացումների հետ՝ կարող ենք ստանալ գրեթե նույն պատկերը, սակայն հակառակ ուղղությամբ: Այսպես, 2013-ին Հայաստանը հրաժարվեց եվրաասոցացումից և ընտրեց ԵԱՏՄ-ն ու հիմա՝ 2017-ին նախաստորագրել է ԵՄ հետ շրջանակային նոր համաձայնագիր: 
 
Ի տարբերություն Մոլդովայի, սակայն, Հայաստանն այս գործընթացից գրեթե ոչ մի բոնուս չի ունենա: Եթե Մոլդովան արդեն կյանքի էր կոչել ԵՄ հետ Ասոցացումը ենթադրվող բոլոր արտոնություններով ու հիմա էլ ստանում է ԵԱՏՄ-ական միավորներ գինիների արտահանման տեսքով, ապա Հայաստանը, փաստացի, զրկվել է հիմնական «եվրաբոնուսներից»․ ամենասկզբից անդամակցել տնտեսական մի միության, որում խորը ճգնաժամ է, իսկ փոխարենը հիմա կստանա շրջանակային համաձայնագիրը, որը չի ունենալու տնտեսական բաղադրիչ:
 
Միևնույն ժամանակ անվերջ հայտարարվում է, որ Հայաստանը կարող է կամուրջ դառնալ ԵՄ-ԵԱՏՄ միջև ու ենթադրվում է, որ այդ կառույցի «շինարարությունը» իրականացվելու է եվրասիական կողմից դեպի եվրոպական, այնինչ իրադարձությունները զարգացան այնպես, որ կամուրջը «գցվեց» հակառակ ուղղությամբ, ու Երևանի կամուրջի գաղափարը շահարկելու հնարավորությունները կսահամափակվեն: Սրանից զատ, փաստացի, Մոլդովան՝ չհայտարարելով որևէ «և-և»-ի մասին, փաստացի, իրականացրեց հայաստանյան իշխանությունների հայտարարած քաղաքականությունը՝ կրկին հակառակ ուղղությամբ:
 
Այս ամենով հանդերձ անշուշտ պետք է փաստել, որ վերոշարադրյալ համեմատությունը առավելապես պայմանական է, և Հայաստանի ու Մոլդովայի ինտեգրացիոն քաղաքականությունների շարժառիթները, դրդապատճառներն ու հանգամանքները էապես տարբեր են: Բայց և այնպես, Մոլդովայի օրինակը ցույց է տալիս, որ երկրների արտաքին քաղաքական վեկտորները կարող են լինել ճկուն, եթե արտաքին քաղաքականություն իրականացնող ուժերը բավականաչափ նախաձեռնող ու համարձակ են:
 
Վահե Ղուկասյան
«Իրազեկ քաղաքացիների միավորում»
 
 
Նոյյան տապան  -   Վերլուծություն

https://s1.merlive.am/Noian_Tapan/embed.html?autoplay=false&play