Թոմաս Համմարբերգ, «Միայն այժմ են ձեռնարկվում Օսմանյան
Թուրքիայում կատարվածը ճանաչելուն ուղղված առաջին քայլերը, թեեւ
միայն գիտական բանավեճերի շրջանակներոմ. սակայն պահանջվում է անել
ավելին»
Թոմաս Համմարբերգ, «Միայն այժմ են ձեռնարկվում Օսմանյան
Թուրքիայում կատարվածը ճանաչելուն ուղղված առաջին քայլերը, թեեւ
միայն գիտական բանավեճերի շրջանակներոմ. սակայն պահանջվում է անել
ավելին»
22-03-2010 23:55:00 | Ֆրանսիա | Քաղաքական
ՍՏՐԱՍԲՈՒՐԳ, 22 ՄԱՐՏԻ, ՆՈՅՅԱՆ ՏԱՊԱՆ-ՀԱՅԵՐՆ ԱՅՍՕՐ:
«Պատմության միակողմանի մեկնաբանությունները կամ խեղաթյուրումները
բազմաթիվ անգամ հանգեցրել են փոքրամասնությունների հանդեպ
խտրականության, քսնենոֆոբիայի կամ հակամարտությունների
վերականգնման: Այդ իսկ պատճառով շատ կարեւոր է միշտ արդար կերպով
փնտրել ճշմարտություն», - ասված է Եվրոպայի խորհրդի Մարդու
իրավունքների հանձնակատար Թոմաս Համմարբերգի մարտի 22-ին
հրապարակած մեկնաբանություններում: Նրա դիտարկմամբ, երբեմն կատարած
մարդու իրավունքների ծանր խախտումները նախկինի պես անդրադառնում են
ներկայիս Եվրոպայում ստեղծված հարաբերությունների վրա: Մի շարք
դեպքերում պատմության խորն ուսումնասիրությունը նպաստում էր
մարդկանց եւ ժողովուրդների միջեւ փոխըմբռնման,
հանդուրժողականության եւ վստահությանը: Սակայն որոշ
ոճրագործություններ մինչ այժմ ժխտվում են կամ փոքրացվում է նրանց
մասշտաբները, ինչը հանգեցնում է նոր լրավածության:
Մարդու իրավունքների հանձնակատարի համոզմամբ, նախկինում
կատարված ոճրագործությունները պետք է ճանաչվեն, փաստաթղթավորվեն,
դրանցից պետք է դասեր քաղվեն. սակայն դրա հետ մեկտեղ չի կարելի
դրանք խեղաթյուրել քաղաքական նպատականերով:
Ըստ Համմարբերգի, պատմական փաստերի ճանաչումը միշտ ունեցել է
հատուկ նշանակություն, սակայն դա հատկապես կարեւոր է զանգվածային
ոճրագործությունների կամ մարդու իրավունքների ոտնահարման դեպքում:
Եվրոպայի խորհրդի Մարդու իրավունքների հանձնակատարի կարծիքով,
«նման հանցագործություններ չի կարելի անտեսել եւ չունենալ լուրջ
հետեւանքներ: Երկարատեւ` մի քանի սերուրդների, անպատժելիությունը
եւ չճանաչումը ծնում է դառնության զգացողություն նրանց շրջանում,
ով իրեն նույնացնում է զոհերի հետ, իսկ դա իր հերթին կարող է
թունավորել այդ ոճրագործության կատարման ժամանակահատվածում անգամ
չծնված մարդկանց հարաբերությունները:
Նիցիստների հանցագործությունները, մասնավորապես, Հոլոքոստը,
անտեսվում էին բազմաթիվ մարդկտանց կողմից այն ժամանակ, երբ տեղի
էին ունենում այդ սպանությունները: Հետագայում յուրաքանչյուր
ոջղջամիտ մարդ ստիպված եղավ ընդունել մարդու հանդեպ կատարված այդ
ճչացող հանցագործությունը, ինչն անգամ ստիպեց համաշխարհային
հանրությանը ընդունել այնպիսի ձեւակերպում, ինչպիսին է
ցեղասպանությունը, ինչպես նաեւ ապագայում նման
հանցագործությունները կանխելու եւ պատժելու միջազգային կոնվենցիա:
Մինչ այժմ մեծ վեճեր է առաջացնում 1915 թվականին Օսմանյան
կայսրությունում էթնիկական հայերի բռնի զանգվածային տեղեհանության
եւ դրա հետ կապված մարդկանց մահվան եւ անմիջական սպանությունների
նկարագրությունները: Եվ չնայած դա տեղի է ունեցել մինչեւ նոր
Թուրքական Հանրապետության ստեղծումը, ակնհայտ էր այդ
հանցագործությունները քննարկելու ցանկության բացակայությունը: Այն
գրողները եւ լրագրողները, որոնք բարձրացնում էին այդ հարցը,
կանգնում էին դատարանի առջեւ: Միայն այժմ են ձեռնարկվում այդ
փաստերը ճանաչելուն ուղղված առաջին քայլերը, թեեւ միայն գիտական
բանավեճերի շրջանակներոմ. Սակայն պահանջվում է անել ավելին:
Պատմական վեճերը չպեք է մարդու իրավունքները պատանդի վերածեն:
Պատմական փաստերի միակողմանի մեկնաբանությունը կամ խեղաթյուրումը
չպետք է հանգեցնեն փոքրամասնությությունների խտրականության,
քսենոֆոբիայի եւ հակամարտությունների վերսկսան: Չի կարելի մեղադրել
նոր սերունդներին այն բանում, ինչը կատարել են իրենց նախնիներից
ոմանք:
Կարեւոր է ճշմարտության բարոյական որոնումները եւ սթափ,
փաստերի վրա հիմնված պատմության տարբեր մեկնաբանությունների
քննարկումը: Եվ այդ ժամանակ միայն կարելի կլինի ճիշտ դասեր քաղել»: